13/12/2016

Kleur bekennen – deel 4: Objectieve kwaliteitscontrole

Na een theoretische toelichting bij kleur, een wandeling door de productiehal en uitleg over fingerprinting, vertelt Jan Verdonck je in de vierde episode van deze reeks over een laatste, essentiële stap van het drukproces: objectieve kwaliteitscontrole. Daarbij komen zijn wetenschappelijke inzichten goed van pas. De reeks rond color management en standaardisatie wordt afgesloten met een krachtige boodschap: bij Vitrapack is innovatie een onderdeel van de bedrijfsfilosofie.

Jan bekijkt samen met drukleider Bert de meetresultaten van het order dat op de persen ligt. Op het scherm verschijnt een wit icoontje: de kleur zit goed, het order kan meteen worden gestart.

Objectieve kwaliteitscontrole

Niet enkel bij het begin van het productieproces worden de paramaters in kaart gebracht. Om de kleuren te controleren, wordt ook elk resultaat gemeten. Bij de drukpers geeft Jan meer uitleg: ‘Meetapparatuur bepaalt veel accurater dan het menselijk oog de exacte kleur. Wanneer een eerste sample van de pers rolt, bepaalt software die we zelf mee ontwikkelden of de kleuren binnen de tolerantie vallen. De drukker ziet dat meteen op zijn scherm. Is het een rood icoontje? Dan moet er iets worden bijgestuurd. Is het een wit icoontje? Dan kan hij meteen beginnen drukken.’

Of ik het nu meet, of jij meet het nu, dat maakt niet uit. We zullen dezelfde resultaten hebben.

De resultaten van de kleurenmetingen worden ook bijgehouden en verzameld in een database. Op die meetgegevens worden statistische analyses uitgevoerd om het drukproces continu verder te verbeteren. Hier komt de wetenschappelijke ervaring van Jan goed van pas. ‘Ik was co-promotor van een wetenschappelijk onderzoek over kleur en werkte daarvoor samen met academische onderzoekers. Dankzij hen kijk ik nu nog meer met een wetenschappelijke blik naar de meetmethode en kunnen we hier bij Vitrapack vol vertrouwen zeggen: we meten uw kleur en we doen dat objectief. Of ik het nu meet, of jij meet het nu, dat maakt niet uit. We zullen dezelfde resultaten hebben.’ Opdrachtgevers moeten dus in principe niet meer komen kijken om hun drukgoedkeuring te geven. ‘Maar veel van hen doen dat graag en we promoten het ook’, gaat Jan verder, ‘omdat er vaak een goed, menselijk gesprek mee gepaard gaat. Wij vinden die momenten waardevol, en we gebruiken ze om aan de klanten voorstellen te doen en uit te leggen hoe ze kleurbewaking van hun hele assortiment samen met Vitrapack kunnen opzetten’.

Innovatie als filosofie

Wanneer Jan Verdonck vanuit de productieruimte naar zijn bureau terugkeert, komt hij in de wandelgangen Jan Laeremans tegen, de Managing Director van Vitrapack. Die verklaart de doorgedreven aandacht voor color management als een onderdeel van de bedrijfsfilosofie: ‘Innovatiegericht ondernemen vergt durf en doorzettingsvermogen, en ook een andere manier van denken en handelen. En ja: daar moet je mensen en middelen voor vrijmaken. Dat doet Vitrapack, want we weten hier dat het de enige garantie is op een succesvolle toekomst. Dit is de goede weg. Een paar jaar geleden heeft ons bedrijf de keuze gemaakt om in te zetten op color management en standaardisatie en het trekt die keuze consequent door. Ik denk dat er veel mensen uit de sector met bewondering onze richting uitkijken en zeggen: die doen het écht.’

Met color management en standaardisatie bouwt het bedrijf aan een verhaal voor de volgende decennia.

Vitrapack is een familiebedrijf dat de voorbije 80 jaar veel expertise opbouwde. Met color management en standaardisatie bouwt het bedrijf aan een verhaal voor de volgende decennia. Jan Laeremans: ‘De familie denkt altijd op lange termijn. Een belangrijke maatstaf voor beslissingen is de vraag: wat gaan we binnen vijf jaar doen? Of binnen tien jaar? Waar staan we dan? En iedereen weet: de sector ontwikkelt zich steeds sneller. Dat gaat ook niet meer van de ene dag op de andere terug stoppen. Innovatie is niet iets wat je op twee jaar implementeert en dan weer los laat. Want we weten dat die innovatiegerichtheid voor een gezond bedrijf zorgt.’

Een paar jaar geleden heeft ons bedrijf de keuze gemaakt om in te zetten op color management en standaardisatie en het trekt die keuze consequent door.

Dat iedereen bij Vitrapack zich daarvan bewust is, maakt dit tot een succesverhaal. ‘Het is een gemeenschappelijke verdienste’, besluit Jan Laeremans. ‘De familie kijkt vooruit en de directie geeft de ruimte om te innoveren. En dat doen we, met heel het team, elke dag opnieuw.’

Jan Verdonck van Vitrapack is pionier in color management en standaardisatie. Hij deelt zijn expertise in een verhaal van vier episodes. Je las net het laatste deel. Eerder vertelde Jan over het belang van heldere communicatie, over standaardisatie van de gebruikte materialen, en over fingerprinting. Jan Laeremans is Managing Director van Vitrapack.

Heb je een collega die interesse heeft voor kleur, kleurenvoorspelbaarheid of kleurenbeheer? Bezorg hem of haar de verhalen!