26/09/2016

Kleur bekennen – deel 3: Fingerprinting

In de eerste aflevering van deze reeks maakte je kennis met de theorie achter kleuren. Daarna wandelde je mee door de productiehal. Nu lees je alles over fingerprinting en het maken van drukproeven. Maak het hele drukproces van dichtbij mee!

Jan Verdonck benadrukte in de vorige episode het belang van gecontroleerde randvoorwaarden: ‘Standaardiseren betekent met identieke parameters (inkt, rasterwalsen, platen, enz.) werken en die controleren op consistentie voor ze gebruikt worden in productie. Wanneer dat gebeurd is, kan de kleurenconsistentie gegarandeerd worden doorheen de tijd. Of dit zo is meten we na op elk productieorder. Dat doen we met spectrometers die gekoppeld zijn aan software. De referenties in die software zijn vooraf bepaald tijdens fingerprints.’

Een fingerprint wordt uitgevoerd met een speciale testvorm. Daarop staat een speciale testkaart met meer dan 1000 verschillende vakjes, elk met een unieke kleurensamenstelling.

De vingerafdrukken vertellen hoe een drukpers zich in een standaardsituatie gedraagt.

Testvormen

Een fingerprint wordt uitgevoerd met een speciale testvorm. Jan: ‘Daarop staat een speciale testkaart met meer dan 1000 verschillende vakjes, elk met een unieke kleurensamenstelling. Die vorm drukken we met de standaard parameters op de verschillende substraten die we bij Vitrapack gebruiken.’

De fingerprints zijn als het ware de vingerafdruk van de machine. En die is bij elke pers uniek. De vingerafdrukken vertellen hoe een drukpers zich in een standaardsituatie gedraagt. Jan Verdonck: ‘Het gedrukte vel met fingerprints meet je in. Zo bepaal je heel precies de kleuren. Met die gegevens maak je vervolgens een kleurenprofiel aan. Dat is een digitaal bestand dat de kleureigenschappen – van een pers, een monitor of een printer – definieert. Dat bestand kan gebruikt worden om de kleur correct te simuleren op een proef.’

De fingerprints zijn als het ware de vingerafdruk van de machine. En die is bij elke pers uniek.

Prepress is geïntegreerd

Vitrapack schenkt veel aandacht aan prepress. Marc Van Passen, de manager van de afdeling prepress, legt uit waarom: ‘Ontwerpen vertalen naar drukklare en technisch correcte bestanden is een kunst op zich. Dankzij onze jarenlange ervaring hebben we veel expertise verworven. Zo werd een duurzaam concurrentievoordeel uitgebouwd: de drukvoorbereiding kan in huis gebeuren. Dat is uniek in de sector.’

web-web-_dsc5114

Een duurzaam concurrentievoordeel werd uitgebouwd: de drukvoorbereiding kan in huis gebeuren. Dat is uniek in de sector.

Het zorgt voor een bijzondere dynamiek, vult Jan aan: ‘Andere prepressbureaus staan op zichzelf. Die doen hun ding en die kunnen de drukvoorbereiding misschien wel perfect uitvoeren, maar ze missen vaak de dagelijkse check met de drukkerij zelf. Wij houden hier in het gebouw elke ochtend een meeting met de coaches van de drukkerij én onze specialisten van prepress. Zij bespreken samen het nieuwe werk dat binnenkomt en toetsen af: kunnen we dat drukken in die kleuren? Moet er tijdens de drukvoorbereiding nog iets worden aangepast? Dat kunnen we met een korte lijn in orde brengen. Zo zit iedereen steeds op dezelfde golflengte – ook wat de kleur betreft.’

Moet er tijdens de drukvoorbereiding nog iets worden aangepast? Dat kunnen we met een korte lijn in orde brengen.

Betrouwbare drukproef

Jan geeft een concreet voorbeeld: ‘Onze mensen van prepress kunnen de kleurenprofielen van de drukkerij gebruiken om een GMG-kleurproef te maken, want zij weten exact hoe de kleur uit de pers zal rollen.’ Wanneer omstandigheden veranderen kunnen ze kort op de bal spelen en – als het nodig is – de kleuren meteen aanpassen.

Dat biedt een voordeel. Jan: ‘Het prepressbureau kan een betrouwbare proef aan de klant tonen. Zo moeten geen kosten worden gemaakt voor een drukproef op de pers. Dat gaat veel sneller, waardoor het proces korter wordt. Je bespaart zo veel tijd. En uiteraard is dat ook kostenefficiënter. Je bespaart dus ook geld.’

 

Jan Verdonck van Vitrapack is pionier in color management en standaardisatie. Hij deelt zijn expertise in een verhaal van vier episodes. Je las net het derde deel. De eerste episode, waarin het belang van heldere communicatie over kleur centraal staat, kan je hier herlezen. Deel twee, over standaardisatie van de gebruikte materialen, vind je hier.

Heb je een collega die interesse heeft voor kleur, kleurenvoorspelbaarheid of kleurenbeheer? Schrijf hem of haar in op deze nieuwsbrief. We bezorgen dan alvast de eerste twee delen van dit verhaal. Daarna is het samen uitkijken naar een volgende aflevering.