16/02/2017

Bedrijfsgeschiedenis van dichtbij – episode 1: werklust en kordaatheid

Vitrapack is een familiebedrijf met een lange geschiedenis. Voor dit verhaal duiken we het verleden in met zeven fiere anciens van het bedrijf: Jos, Dany, Paul, Marleen, Frank, Viviane en Danny. De plek van het gesprek roept al meteen de eerste herinneringen op: ‘Deze vergaderruimte hier, is gebouwd op de plaats waar vroeger ons ouderlijke huis stond’, vertelt Marleen meteen. ‘Ik heb hier gewoond, op deze plaats. Dit was de living.’ Dat zet meteen de toon voor het eerste deel van dit vierdelig verhaal: het ontstaan van het familiebedrijf Vitrapack.

Marleen en haar man Dany. Haar grootmoeder en grootvader zijn gestart met het bedrijf.

Marleen en haar man Dany. Haar grootmoeder en grootvader zijn gestart met het bedrijf.

Marleen Laeremans behoort tot de derde generatie van het familiebedrijf. Haar grootmoeder en grootvader zijn gestart met het bedrijf. ‘Zij woonden toen in Antwerpen. En het was een echtelijke onderneming: ze hebben samen 50 zakjes gemaakt voor een patissier in de Groene Hoek, om pralines te verpakken. Dat is het beginpunt voor alles wat Vitrapack vandaag is.’

Ontstaan familiebedrijf

In 2010 haalde Jan Laeremans Sr. – de vader van Jan, Elsje en Marleen – herinneringen op tijdens de 75ste verjaardag van Vitrapack. Hij beschreef toen hoe hij samen met zijn vader de eerste stappen in het bedrijfsleven zette. Een patissier uit de Diksmuidelaan in Berchem vroeg naar doorschijnende zakjes om pralines in te verpakken. Zou hij die kunnen leveren? ‘Ik ging op zoek en vond een winkel van schrijfpapier en bureelbenodigdheden in de Brederodestraat. Die verkocht ook cellofaanpapier, en nog wel in kleuren. Ik kocht tien halve bladen van 50cm bij 100cm in verschillende kleuren, aan 1,5 Belgische Frank per stuk – wat reusachtig duur was. Ik betaalde met 15 frank, wat heel mijn bezit was.’

Het verhaal van hoe Jan Laeremans Sr. en zijn vader de eerste stappen in het bedrijfsleven zetten illustreert een ondernemende ingesteldheid die ook Marleen al vroeg mee kreeg.

Die ondernemende ingesteldheid kreeg Marleen al vroeg mee. ‘Ik werd al ingeschakeld bij alles wat er gedaan moest worden. Dat was niet alleen in de vakantie, maar echt het hele jaar door. En eigenlijk vond ik dat best plezant. Ik was me er als kind misschien nog niet van bewust dat mijn ouders een eigen bedrijf hadden. Ik woonde hier, en het atelier was hier ook.’ Maar: dat was absoluut geen speeltuin. ‘Daar was mijn grootmoeder heel streng in: als klein kind mochten wij niet alleen in het atelier binnen. Wij moesten aan de poort wachten tot zij er was, en dan mochten we met haar mee binnen. Maar we mochten ab-so-luut niet alleen in het atelier rondlopen.’

Werklust en kordaatheid

Ook de andere anciens hebben de grondleggers van het bedrijf nog gekend. Paul vertelt: ‘We noemden haar de ‘ouw madam’ en ‘den ouwen heer’. Maar, met veel respect, hé. Ze hadden allebei enorm veel werklust. Ik denk dat zij al ouder dan tachtig was en nog altijd bij mij aan de machine kwam staan om mee te werken. Ik ga niet zeggen dat ze er continu stond, maar wanneer alles aan het draaien was, en er was op dat moment niemand, kwam zij erbij en hielp ze mee. Fantastisch, toch, die werklust?’

Zeven trotse anciens: Viviane, Jos, Frank, Dany, Danny, Marleen en Paul.

Zeven trotse anciens: Viviane, Jos, Frank, Dany, Danny, Marleen en Paul.

Wanneer Paul daarna over ‘madam’ vertelt, lopen zijn woorden op de tippen van hun tenen over de tafel: ‘Madam was een heel kordate vrouw’, klinkt het. Iedereen gniffelt. Paul: ‘Ik had toen nog lang haar, maar dat had zij niet graag. Ze heeft toen vaak gezegd: ik zal eens een schaar pakken, en…’ Marleen onderbreekt hem kordaat: ‘Je hebt chance dat ze dat bij u niet gedaan heeft. Bij één van de meisjes heeft ze het wel degelijk gedaan. Die had een bless en mijn grootmoeder had tegen haar gezegd: ‘Als je haar morgen niet bij elkaar is gebonden, dan knip ik het af.’’ En zo geschiedde.

De ‘ouw madam’ en ‘den ouwen heer’ hebben zo het fundament gelegd voor een bloeiend familiebedrijf. Die twee pijlers – werklust en een kordate, correcte aanpak – vormen de ruggengraat van het bedrijf, tot op de dag van vandaag.

 

Dit is het eerste deel van een vierdelige reeks over de geschiedenis van Vitrapack. We duiken – ietwat nostalgisch – in het verleden. Volgende aflevering vertellen de anciens over hun eerste dagen op de werkvloer, daarna lees je verhalen over de ontwikkelingen die het bedrijf de voorbije vier decennia doormaakte. Tot slot geven de trotse anciens gouden raad aan de jongere generaties.

Genoten van de lectuur? Deel dit verhaal met collega’s, vrienden, kennissen of familie. Schrijf iemand in op deze nieuwsbrief. We bezorgen dan alvast dit eerst deel van het verhaal. Daarna is het samen uitkijken naar een volgende aflevering.