14/06/2017

Actueel: Flexo gaat digitaal

De markt van het verpakkingsdrukwerk is in beweging. Producten roteren sneller in de winkels, orders worden kleiner en doorlooptijden korter. Als klantgerichte drukkerij speelt Vitrapack in op die trend, door het aanbod te verbreden met digitaal aangestuurde flexo.

Zou volledig digitaal drukken een oplossing kunnen zijn?

De markt kijkt al jaren reikhalzend uit naar een doorbraak in digitaal drukken. Bij kleine oplages vergen hoogwaardige druktechnieken zoals diepdruk en flexo een relatief grote investering in drukvoorbereiding.

Volledig digitaal drukken zou een oplossing kunnen zijn, maar de toepassing daarvan is nog niet voor morgen. Na een bezoek aan de DRUPA-beurs in Düsseldorf gaven we je onze visie op deze druktechniek. De analyse wijst uit dat het economisch nog niet interessant is om volledig digitaal te drukken. ‘Ook het kleurenbereik van digitaal drukken is veel beperkter en de inkten staan nog niet volledig op punt voor gebruik op folies voor de voedingsbranche’, vult CEO Jan Laeremans die analyse verder aan.

‘De jubelberichten rond digitaal aangestuurde flexo verdienen enige verduidelijking’ — CEO Jan Laeremans

Vitrapack volgt de ontwikkelingen rond digitaal drukken al meer dan tien jaar op de voet.

‘De voorbije weken en maanden kregen we van veel klanten vragen over een nieuwe, zogenaamd revolutionaire druktechniek: digitaal aangestuurde flexo. Ik vind het belangrijk om vanuit de expertise van Vitrapack en onze aandacht voor kwaliteit ook deze evolutie toe te lichten’, gaat Jan verder, ‘want dat verhaal verdient enige verduidelijking.’

Mogelijkheden voor bepaalde verpakkingen

Vitrapack volgt de ontwikkelingen rond digitaal drukken al meer dan tien jaar op de voet. ‘We experimenteerden in 2004 al met digitaal aangestuurde flexo van Opaltone’, gaat Jan verder. ‘Je kan daar wel wat mee. En het idee erachter is prima. Maar heel wat kleuren bevinden zich buiten bereik wanneer je wit, geel, magenta, cyaan, zwart, oranje, groen en paars als basiskleuren neemt om alle andere kleuren er mee samen te stellen! Door die beperking tot wit en zeven basiskleuren, kan je voor heel wat verpakkingen nooit 100% de juiste kleur bereiken. Het kleurenspectrum van deze druktechniek is eenvoudigweg kleiner.

Bij digitale flexo wordt je beperkt tot wit en zeven basis kleuren om alle kleuren mee samen te stellen.

Met een digitaal aangestuurde flexodrukpers kunnen een 90% van de kleuren uit de Pantone-waaier vrij dicht worden benaderd. Voor de overige 10% blijft dat voorlopig onmogelijk. Ook bijvoorbeeld goud- en zilver kleuren kunnen enkel geïmiteerd worden, en feit blijft dat een Pantone-kleur juister en mooier blijft als ze direct als aparte kleur wordt gedrukt.’

‘Voor bepaalde verpakkingen kan deze druktechniek een kostenefficiënte oplossing bieden.’ — CEO Jan Laeremans

Voor een bepaald marktsegment – bedrijven die op zoek zijn naar een specifiek evenwicht tussen budget, snelheid en kwaliteit – kan digitaal aangestuurde flexo een oplossing zijn. ‘We spelen in op de trend van snellere productrotatie, kleinere orders en snellere doorlooptijden door nu ook digitaal aangestuurde flexo te bieden’, vertelt Jan.

Er is een trend van snellere productrotatie, kleinere orders en kortere doorlooptijden.

AAA-, AA- en A-kwaliteit

Jan maakt hier een cruciale kanttekening bij: ‘De klassieke, hoogwaardige diepdruk blijft het grootste kleurbereik garanderen, dat is echt AAA-kwaliteit. Door het toepassen van de laatste innovaties in het domein van de flexodruktechniek, verbetert Vitrapack ook daar de kwaliteit jaar na jaar, waardoor we nu AA-kwaliteit kunnen bieden met die druktechniek.’

‘Met deze nieuwe druktechniek bieden we klanten meer mogelijkheden.’ — CEO Jan Laeremans

Dat digitaal aangestuurde kleurendruk kostenefficiënter is, weegt onvermijdelijk door in een andere dimensie. ‘Hier spreken we van A-kwaliteit, omdat het kleurenbereik kleiner is.’ Door het aanbieden van de nieuwe druktechniek ontstaat meer keuzevrijheid.

Keuzevrijheid en maatwerk

Door het aanbieden van de nieuwe druktechniek stelt Vitrapack de noden van klanten centraal. ‘Dat proberen we altijd te doen’, vertelt Jan. ‘Met onze drie verschillende service packs spelen we in op de verschillende behoeften. Sommigen kloppen bij ons aan omdat ze op zoek zijn naar innovatieve ideeën en inspiratie, we bedienen verpakkingsprofessionals die de meest efficiënte formule zoeken én we bieden totaaloplossingen aan bedrijven die volledig ontzorgd willen worden.’

Die aandacht voor de bijzondere noden van verschillende mensen werkt. ‘De voorbije 80 jaar heeft Vitrapack zich steeds aangepast aan de evoluties in de markt, aan nieuwe technologieën en aan de noden van klanten. We blijven de voortrekker op het gebied van innovaties in onze druktechnieken’ besluit Jan. Dat blijkt een succesformule te zijn. En daar houdt Vitrapack aan vast. Vandaag, morgen én overmorgen.

Hier ontdekt u alles over onze verschillende servicepacks: Premiopack, Streampack en Carepack. Meer informatie over de mogelijkheden van digitaal aangestuurde flexo? Contacteer ons via 03 322.55.22 of info@vitrapack.be